Kahwin Umur 15 Tahun. Korang Mesti TERKEJUT Bila Aku Bagitau Apa Yang Terjadi.. !!!

adsense 336x280
1
Ya berkahwin pada usia 12-15 tahun dengan salah adalah kaum kerabat keluarga ya juga.. apa sebabnya biarlah ia jadi pengajaran tuk saya, yang pastinya ia meremukkan hati ibu bapa saya.. seluruh keluarga vida tak suka saya katanya saya musnahkan hidup suami, sedangkan saya berhenti sekolah untuk selamatkan suami kemudian nama baik keluarga mereka.. saya dicemuh teruk, gempar ibu bapa warning dalam anak gadis mereka gak usah hampiri saya.. saya ancaman yang besar untuk pasta depan anak mereka..


Boleh bayangkan bagaimana ya harus teruskan hidup dengan tidak kelulusan dan nama yang tercalar teruk? saya alami depression yang teruk.. ya harapkan suami akan terima dan bahagiakan saya, namun hampa.. dan ya, ya pernah dipukul, dicekik hingga dah rasa penghujung inti, dimaki usahlah kata, hingga seluruh keluarga saya dibabitkannya, dia hampiri saya bila ingin 'bersama' atau lapar saja..

Tak sampai setahun kami hidup bersama, pindah randah, hidup berjauhan, ditambah dengan pengacau rumah tangga kami lagi.. akhirnya kami bergaduh besar, puncanya ya tegur dia memberi pinjam motor kepunyaan saya di rakannya tanpa minta izin.. motor yang dibeli dengan titik peluh saya akan tetapi saya beri suami menggunakannya untuk kemudahan suami memandangkan tempat kerja saya dekat dengan rumah sewa, ya berjalan kaki walaupun pulang tengah malam sendirian..

Impak pergaduhan tersebut dia halau saya serta gantung ya tak bertali, saya lari dari keluarga dan mulakan hidup baru.. tak wujud kerja, tak ada dalam rumah, tak ada pengangkutan, ya cuma harapkan ehsan jamaah sampai saya ada aksi.. lama saya tak balik kerana terlalu marah kemudian merajuk hati akan family juga sampai saya kenal seorang lelaki.. dipendekkan cerita, kami decide nak kahwin..

tak nak hidup tetap bergelumang dosa sebab tena isteri orang tapi bercinta dengan lelaki lain juga nak mulakan hidup anyar yang lebih baik, ya bulatkan hati untuk minta cerai dan saya jadi uruskan semua urusan sebab suami memang tak nak lepaskan saya, digantung ya tak bertali memang bagi menyeksa diri saya.. ya hubunginya setelah hampir 2 tahun, mungkin tercabar dengan tindakan saya meminta cerai, ditambah egonya yang melangit dia terus cakap yang dia akan ceraikan ya cara baik, syaratnya ya jangan minta dia 1 sen pun..

Ketika meracik keputusan untuk meminta cerai, memang ada pihak yang tahan, ada yang menyokong.. berbolak balik.. akhirnya ya fikir, 'selama ini ya sudah hidup sendirian, ya telah mendapat suami yang teruk, saya dihina lalu disisih oleh masyarakat, ya sudah digantung tak bertali dan semua saya sudah tempuhinya dan masih hidup di bumi ini.. kelak jika dicaci kerana bergelar JANDA pun, apalah paling berbanding semua yang ya dah rempuh.. '

Sepanjang perbicaraan, dia gelisah, menggaru dan bermain jari.. ya kemukakan setiap sebab penceraian dan Hakim meminta sebab kenapa saya tidak menuntut apa-apa dari suami, jawapan saya mudah "jika waktu kami menjadi suami isteri pun dia tidak melaksanakan tanggungjawab serta memberi nafkah, untuk apa saya tetap mengharap pada yang ngakl pasti? saya yang menanggungnya setiap bulan.. saya ngakl perlukan duit suami utk teruskan hidup.. biarlah suami menjawab di depan Jahve kelak, dan biar Tuhan saja yang adilinya nanti.. ".. saya bukan riak, tapi saya mahu memberikan tamparan padanya.. sekian musgo dia melihat saya sebagai seorang yang penakut, pengecut serta berlemah lembut di berkata..

Akhirnya saya bergelar janda dengan talak 1 selepas 3 tahun bergelar isteri cuma di arah kertas, tapi saya gembira.. saya nak mulakan hidup baru itu niat ya, saya tak nak merintih setiap malam mengenangkan suami yang langsung tidak mengingati saya.. saya tak nak bayang-bayangnya menghantui saya, ya tak fikir lagi apa orang kata, saya wajib teruskan hidup.. sudah nyata orang terima baik buruk serta kisah hitam ya, saya tak nak pusing belakang lagi, saya nak bangkit bina hidup anyar..

Sebelum saya habis edah, dia telah bertunang dengan wanita pilihan dia.. hati saya agak terguris gak tahu kenapa.. tapi ya terus orak langkah meneruskan hidup baru..
Alhamdulillah, kini sudah 5tahun saya bergelar isteri pada suami anyar yang tahu semua kisah saya dan menerima ya dengan baik dan kami telah memiliki cahaya mata dan saya masih bergerak meningkatkan diri untuk jadi muslimah yang alangkah baiknya.. bekas suami pula, tena menjadi duda, perhubungannya yang lalu gagal..
Memiliki kisah lalu yang hitam, tidak merupakan penamat hidup seseorang.. akhirnya menjadi janda bukan sial.. Tuhan menguji kita kerana dia tahu kita mampu.. bangkitlah wanita yang dianiaya, kelak kamu pasti kan menikmati manisnya hidup.. Bekas Janda via IIUM.
adsense 336x280

0 Response to "Kahwin Umur 15 Tahun. Korang Mesti TERKEJUT Bila Aku Bagitau Apa Yang Terjadi.. !!!"

Catat Ulasan